Werkbezoek Provinciale Staten fractieleden inzake stikstofdossier

Uitkoop van boeren is slechts het verkleinen van het probleem: innovatie is het oplossen van het stikstofprobleem! Natuurlijk is biodiversiteit belangrijk voor onze natuur en ons bestaan. Maar laten we deze stikstofcrisis aangrijpen om kansen te pakken. Innovatie kan de sector helpen deze crisis te bedwingen én ons helpen om grote stappen te zetten in de energietransitie. Maar de wijze waarop het kabinet dit aanpakt is diepdroevig en reden voor ons om in gesprek te gaan.

© Fractie

Op uitnodiging van de VVD Hardenberg zijn de Provinciale Statenleden Kees Hofstee en Wim Tutert in gesprek gegaan met de Vechtdal fracties. Dit gesprek was bij Erik Back, boer/ondernemer en ontwikkelaar van de Future Farm in Oud Lutten.

Eerst hebben we onze zorgen met elkaar gedeeld. We vinden het verschrikkelijk voor de agrarische ondernemers die door de ontvangen brief geen enkel perspectief meer zien. Terwijl wij zoveel kansen zien.Kansen die Erik Back al jaren geleden heeft omarmt. Hij gelooft heilig in een circulaire boerderij. Het is fijn dat de Overijsselse fractie, maar ook de provincie zien dat we het samen moeten oplossen en dat dit alleen kan als we het kaartje loslaten en we in gebiedsprocessen in gesprek gaan met elkaar aan de keukentafel. Maar zover zijn we nog niet. Hopelijk komt het wel zover, want de huidige werkwijze is verschrikkelijk voor heel veel boerenfamilies.

We hebben onze bijeenkomst afgesloten met een een rondleiding op future-farm. Wat een enthousiasme en inspiratie, als minister van der Wal hier toch eens zou komen samen met de minister van landbouw dan konden we praten over kansen voor de sector in plaats van de problemen waar we het over hebben. Want deze problemen kunnen maar zomaar omgezet worden naar grote kansen en heel veel positieve energie.

‘Future Farm is de kennis Hub voor circulaire landbouw’. Door de verschillende innovaties kan op de Future Farm gelijktijdig gewerkt worden aan zowel het verdienmodel van de boer alsook aan het oplossen van verschillende issue’s zoals stikstof, methaan en co2. Aanvullend wordt ook nog de biodiversiteit versterkt. Specifiek op stikstof laat Future Farm zien dat er d.m.v. innovatie aan de volledige stikstofopgaaf voldaan kan worden’. O ja, en door de monovergister worden op het moment 350 huishoudens voorzien van groen gas en in het najaar kunnen we na wat aanpassingen dat aantal nog verdubbelen naar 700.’

Tenslotte geeft Erik Back aan de leden van Provinciale Staten Overijssel mee dat de overheid naast de boeren moet gaan staan en niet vanuit Den Haag maar wat roepen.

Daar staan we als lokale fracties 100% achter. VVD moet weer een partij worden die weer de partij is van doeners, de partij die gelooft in een sterke middenklasse, die  zorgt dat werken loont en die naast ondernemers staat. De partij die innovatie stimuleert en gelooft in de kracht van lokale ondernemers en dus ook de boeren!

Voor meer informatie over Future Farm zie https://futurfarm.nl/