Boeren in gemeente Hardenberg kunnen vaker een kleine windmolen plaatsen

De Hardenbergse VVD fractie is blij dat alle agrariërs in de gemeente Hardenberg hun bedrijf nu verder kunnen verduurzamen.

Door het aannemen van het ingediende amendement (door VVD, CDA, PvdA, D66 en GroenLinks) is het in het raadsvoorstel mogelijk geworden om voor alle agrariërs via een omgevingsvergunning en door middel van een binnenplanse afwijking maatwerk te leveren. Nu kunnen er maximaal 2 kleine windmolens buiten het bouwblok geplaatst worden met een as-hoogte van maximaal 25 meter.

Dit stelt boeren in staat om met behulp van kleine windmolens duurzaam energie op te wekken voor eigen gebruik. Dit geeft een verlaging van de foodprint op hun bedrijf. Bovendien kan de boer zo de kostprijs van zijn product in de hand houden bij de torenhoge energiekosten van dit moment.

Wat de VVD betreft had de verruiming nog wel iets groter mogen zijn, want bij deze as-hoogte is het nog niet voor elke agrariër rendabel om te kiezen voor een kleine windmolen. Wat ons betreft had de as-hoogte ook 35 meter mogen zijn. Wie weet kunnen we daar in de toekomst wel een meerderheid voor krijgen. De VVD fractie vindt het belangrijk dat ondernemers zoveel mogelijk gefaciliteerd worden in de wens om duurzaam te ondernemen.