VVD onderdeel van de coalitie 2022 - 2026

Afgelopen zaterdag werd in de Baron in Dedemsvaart het coalitieakkoord 'Oog voor elkaar, blik op de toekomst' getekend door de fractievoorzitters van OpKoers.nu, CDA, VVD en CU.

De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen afgelopen maart was voor de VVD wat teleurstellend omdat we 1 zetel hebben moeten inleveren. Desalniettemin is ons harde werken van de afgelopen jaren beloond door een welgemeende uitnodiging om deel te nemen aan het College. De VVD mag meebesturen en doet dat graag!
Nu kunnen we met trots melden dat wij een coalitieakkoord hebben bereikt samen met CDA, Opkoers.Nu en de ChristenUnie. We zijn blij met het resultaat omdat we vrijwel alle thema’s uit ons verkiezingsprogramma hierin terugzien.
Voor de komende periode gaan we samen zorgen dat er veel extra woningen op maat en van goede kwaliteit komen: we wonen immers niet in Amsterdam! Er wordt nadrukkelijk ingezet op brede welvaart voor iedereen en onze omgeving. Wanneer je door omstandigheden echt niet kunt bijdragen dan gaan we je helpen. Ondernemers worden zo goed mogelijk gefaciliteerd en het onderwijs krijgt alle aandacht: door goede samenwerking tussen ondernemers en onderwijs wordt een brede basis gelegd voor een goede maar ook verantwoorde toekomst. We blijven sporten en bewegen op hoogwaardige sportparken. Voor de komende periode is een investeringsbudget beschikbaar van in totaal € 45 miljoen dat met een goed programma kan worden ingezet zonder de lasten voor onze inwoners te verhogen.
Er is veel gezegd over de gewenste kwaliteit van het bestuur en ervaring van de bestuurders, maar uiteindelijk is iedere fractie verantwoordelijk voor het voordragen van haar eigen wethouder. De VVD is in ieder geval blij met onze zeer ervaren bestuurder Werner ten Kate die ook direct zijn verantwoordelijkheid neemt en werk gaat maken van onder andere onderwijs, vrijetijdseconomie evenementen, circulariteit, energietransitie en de energie-innovatie.
Natuurlijk staat er in het programma nog veel meer. Het hele akkoord is te vinden op: https://www.hardenberg.nl/.../cda-opkoersnu-christenunie...
De VVD heeft er zin in. Op 24 mei wordt de gemeenteraad gevraagd in te stemmen met het coalitieakkoord en het nieuwe college. Wij kijken uit naar de komende periode.