VVD Hardenberg vraagt College om ruimte voor ondernemers

De druk op de landelijke overheid neemt toe. De ziekenhuisaantallen blijven dalen terwijl besmettingsaantallen blijven oplopen. Winkeliers en andere ondernemers die gedwongen zijn tot sluiting zitten met hun handen in het haar. Ze willen open. Vanuit Overijssel komt de oproep aan het kabinet om het slot van Nederland te halen. Burgemeesters zeggen toe om niet te gaan handhaven. Wat doet onze Burgemeester? Wij hebben het gevraagd.

Vandaag hebben we de volgende schriftelijke vraag gesteld:

Aan de voorzitter van de raad,

Veel van onze ondernemers zitten als gevolg van Corona met hun handen in hun haren, spaargeld is verdampt en/of ze zitten ondertussen in de schulden. Steunmaatregelen zijn (te) beperkt of niet aanwezig en hoewel de besmettingen toenemen zien we elke dag in de media dat ziekenhuiscijfers dalen. Natuurlijk realiseren wij ons dat de druk op de zorg enorm is maar omgekeerd ook dat deze groep ondernemers die altijd hun verantwoording hebben genomen nog steeds lijden onder een harde lockdown, is niet langer te verantwoorden. Winkeliers in Hardenberg openen zaterdag hun deuren.

Het Overijsselse provinciebestuur breekt ook een lans voor de winkeliers, horeca, evenementenbranche, sport- en cultuursector. We lezen in diverse media: „De kosten lopen snel op. De zorgen nog sneller”, aldus Heidema. „Ondernemers nemen het heft in eigen handen en openen toch hun zaak. Dat is niet toegestaan, maar wel goed voorstelbaar. Zeker als je met lede ogen moet aanzien dat de winkels en horeca vlak over de grens wel geopend zijn, waardoor de omzet bij Duitse collega’s terechtkomt.”

Diverse burgemeesters hebben zich uitgesproken niet te zullen handhaven, wij hopen dat u zich hierbij aansluit. Maar horen graag van u wat u beslist als gemeentebestuur van de gemeente Hardenberg.

Namens VVD Hardenberg

Bert Gelling