Raadsvergadering: Begroting 2022

Voor het eerst in jaren kan de VVD instemmen met de begroting. De begroting is incidenteel en structureel meerjarig sluitend. Wij vinden dat normaal, ook voor een gemeente, dat je je financiƫle huishouding op orde hebt.

Verder was het was een vergadering met veel amendementen en moties.

Wij hebben zelf een motie ingediend om WMO toezicht beter in te gaan richten, de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) heeft hiervoor een goede handreiking geschreven. Volgens deze handreiking komt het College nu met een voorstel naar de gemeenteraad. Deze is met ruime meerderheid aangenomen.

Ook hebben we een motie ingediend met betrekking tot legeskosten. De legeskosten worden bij nieuwbouw nu gerelateerd aan de bouwprijs. Mooiere en/of duurzame bouw is vaak duurder, terwijl het verlenen van een vergunning daardoor niet perse duurder wordt. Wij hebben het College gevraagd om met een voorstel te komen om leges per m2 of m3 te gaan hanteren, zodat we kwaliteit gaan stimuleren. Ook deze motie is in ruime meerderheid aangenomen.