Gebiedsproces wordt stopgezet door coalitie

De coalitie trekt, door een gezamenlijke motie, de stekker uit het gebiedsproces rondom Kloosterhaar / Bergentheim / Sibculo. Door deze actie staan inwoners van dit gebied er vanaf nu alleen voor wanneer er een initiatief komt tot het plaatsen van windmolens.

De VVD fractie vindt het ongelooflijk dat er zo wordt omgegaan met de energie van al die mensen, waaronder betrokken bewoners, die actief waren in de omgevingsadviesgroep. De groep heeft heel veel tijd geïnvesteerd om mee te denken aan hoe we onze gemeente van duurzame energie kunnen voorzien.

Dat die noodzaak er is en blijft ziet ook iedereen, ook Realistisch Duurzaam Bergentheim en de groep Kloosterhaar-Oost.

Wij waren vanaf het begin al kritisch op het gebiedsproces en hebben vanaf de verkiezingen in 2018 al aangegeven dat wij tegen het plaatsen van windmolens zijn als er geen draagvlak is.

Maar deze keuze kunnen we niet begrijpen.

“Wij vinden dat we onze inwoners in de kou laten staan. Nu moeten ze zelf gaan procederen als er iemand een contract aan wil gaan met een windmolenleverancier. Dat komt de sfeer in een gebied ook niet ten goede. Maar goed, het besluit is al genomen. We hebben het immers allemaal in de krant kunnen lezen voordat er in de gemeenteraad over gedebatteerd kon worden.”

Natuurlijk heeft de VVD tegen de motie gestemd, maar de coalitie en dus de meerderheid, was voor.

Wel heeft de VVD een andere motie ingediend. Eén waarin we het College opdragen om goed in gesprek te gaan met de Duitse buurgemeenten en uit te zoeken of we wat kunnen verwachten m.b.t. het verdrag van Meppen inzake windmolens. Deze motie is met ruime meerderheid aangenomen.