Uit de Raad: Wmo huishoudelijke hulp

Sinds de invoering van het abonnementstarief is het aantal inwoners dat gebruikt maakt van de WMO voorziening huishoudelijke hulp enorm gestegen.

De kosten zijn hierdoor veel hoger geworden. Zelfs veel hoger dan de inkomsten, die bestaan uit de Rijksbijdrage tezamen met het abonnementsgeld.

Oppositie partijen (CDA, CU, OpKoers.nu en PvdA) van de gemeente Hardenberg denken de toestroom in de algemene voorziening huishoudelijke hulp in te kunnen dammen door, het maximaal aantal aan te vragen uren hulp terug te brengen naar 72 uur hulp per jaar (was max. 103,7 uur) en de huishoudelijke hulp dan gratis aan de inwoners aan te bieden.

De VVD heeft, samen met de andere oppositiepartijen GroenLinks, 50Plus en D66, tegen dit plan gestemd.

We hebben tegengestemd omdat:

• We hebben gezien dat het abonnementstarief van 19 euro een stijging in de aanmeldingen van 70% tot gevolg had en wij niet geloven dat gratis maken van de voorziening de toestroom gaat stoppen;
  • Er geen financiële onderbouwing voor dit plan is;
  • In het raadsvoorstel onjuistheden staan. Er wordt verwezen naar meerdere gemeenten, dit blijkt maar één gemeente te zijn de gemeente Haren en deze  is opgegaan in de gemeente Groningen ten tijde van de invoering van het abonnementstarief;
  • We vinden dat je niet bij het Rijk kunt klagen dat de Rijksbijdrage en het abonnementstarief te laag is, terwijl je als gemeente het abonnementstarief voor de algemene voorziening terugbrengt naar 0 euro;
  • Dit plan onnodig veel onrust veroorzaakt bij de gebruikers van de WMO huishoudelijke hulp die al jarenlang noodzakelijkerwijs gebruik maken van deze voorziening gebaseerd op de oude 103,7 uur.

We hebben als oppositie ook een motie ingediend om niet te wachten op de evaluatie die is toegezegd over een half jaar maar pm nu al aan de slag te gaan. De motie droeg het college op om al vóór 1 april met een plan te komen om de toestroom beter te reguleren. Helaas kon deze motie niet op steun rekenen van OpKoers.nu, PvdA, CU en CDA.