N36/N48 moeten veiliger, extra asfalt geen taboe!

N36 en N48 moeten veiliger en extra asfalt geen taboe!

Wat de VVD fractie betreft is mobiliteit, toegankelijkheid en verkeersveiligheid één van de belangrijke pijlers onder onze lokale economie. We keken dan ook al lange tijd uit naar het programma mobiliteit.

In het vast te stellen programma mobiliteit was geen ruimte voor extra asfalt in onze gemeente. De amendementen ingediend door de VVD kon op ruime steun rekenen in de de gemeenteraad. Extra asfalt is nu mogelijk in de toekomstige plannen.

De N36 en N48 worden gemarkeerd als wegen die aandacht nodig hebben en het taboe op asfalt is verdwenen uit het programma. Ook is er vanaf nu standaard geld beschikbaar voor het veilig inrichten van nieuwe woonwijken rondom scholen, dit was voorheen niet altijd het geval. Ook dit amendement kreeg brede steun iedereen steunde met uitzondering van de CU.

In het programma mobiliteit wordt groot ingezet op bereikbaarheid per fiets en fietsveiligheid. Het landbouwverkeer wordt straks zoveel mogelijk gescheiden van fietsverkeer. Een motie om de Twenteweg toegankelijk te maken voor tractorverkeer werd door de VVD fractie mede ingediend. Evenals de opdracht om fietspad in het Groot Oever onder de loep te nemen.

En qua openbaar vervoer zet de gemeente in op verdubbeling van het spoor en doortrekken van het spoor naar Groningen, de zogenaamde hanzelijn.